Nu even iets anders: China, Chinezen en Wall-E - Reisverslag uit Peking, China van Li-Anne Krol - WaarBenJij.nu Nu even iets anders: China, Chinezen en Wall-E - Reisverslag uit Peking, China van Li-Anne Krol - WaarBenJij.nu

Nu even iets anders: China, Chinezen en Wall-E

Door: Li-Anne

Blijf op de hoogte en volg Li-Anne

21 Juni 2016 | China, Peking

Naast reizen doe ik hier natuurlijk/gelukkig ook nog wel eens wat andere dingen. Een van de dingen, wat ik nu overigens iets minder doe dan eerst, is films kijken.

Als recreatief filmliefhebber is er in China een ander aanbod dan in Nederland. Filmhuisfilms worden hier nauwelijks vertoond en dan vooral in gemoedelijke hutongcafeetjes. Hier trekken ze overigens een groot publiek, dus het wil niet zeggen dat er geen interesse voor is.

In de grote bioscopen vind je de traditionele Hollywood kaskrakers, Chinese kaskrakers, actiefilms, horror beeldmateriaal en wat je nog meer vindt.

Nu ben ik zelf geen echte kenner, althans niet zoals ik sommigen om mij heen heb die ik wel die titel toe zou wijzen, dus ik ga hier (voor nu) geen uitgebreid verhaal over Chinese filmgeschiedenis ophangen.

Nee, waar ik het voor nu over wilde hebben, is wat ik even het 'Wall-E fenomeen' wil dopen. Dat wil zeggen, de film Finding Dory is nu net in de Chinese bioscopen te zien en al pratende met een Chinese vriendin over animatiefilms vroeg ze me wat ik van Wall-E vond. Geheel naar waarheid zei ik dat het een van mijn favoriete Pixar films was en al knikkende gaf ze aan dat de meeste buitenlanders die zij gesproken had dat zeiden. Ze zei ook dat Chinezen het juist een saaie film vonden met robots die niet kunnen praten etc.

Op het eerste gezicht zou het niet eens zo heel verrassend hoeven te zijn. Chinezen, en veel Aziaten in het algemeen, zijn vooral gek op schattige, knuffelbare wezentjes. Het robottijdperk lijkt voorbij of nog niet helemaal aangebroken. Aan de andere kant, ook als robot is Wall-E vrij knuffelbaar (hoewel ik niet echt gigantisch fan ben) en op zijn minst ontzettend vertederend. Doordat er zo weinig in de film gepraat wordt, ligt de moralistische boodschap er minder dik op dan normaal (voor mijn gevoel). Het zou toch niet zo zijn dat Chinezen juist graag alles helemaal uitgespeld zien? Dat ze enkel geïnteresseerd zijn in een traditioneel zwart-wit, goed tegen slecht verhaal?

Ik ga (informeel) op onderzoek uit! Want ook al worden de Chinezen wel duidelijk een richting opgeduwd in hun opvoeding. Ik moet iedere keer nog een beetje gniffelen als ik van die 'opvoedkundige' overheidsreclames zie. Er ligt overal een glazuurlaag overheen waar je tanden pijn van zouden doen.

Maar een zekere onafhankelijkheid is de Chinezen niet vreemd. Regels zijn er tenslotte om om te buigen. Dus ik ga proberen de uitzonderingen te vinden. Want Wall-E is verder juist vrij universeel in mijn ogen. En die geluidjes die hij maakt klinken veel leuker dan het gebrabbel wat de mens normaal uitstoot!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Li-Anne

Ins en outs van een leven in Beijing

Actief sinds 09 Juni 2016
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 4204

Voorgaande reizen:

27 September 2015 - 31 Maart 2017

Standplaats Beijing

Landen bezocht: